قذافی را هدف بگیریم؟

یونگه ولت

 ترجمه رضا نافعی


بمیاران های شدید ناتو در لیبی، طی روزهای گذشته برای " ایجاد فشار روانی " بر قذافی بوده است. این سخنان لیام فاکس وزیر دفاع انگلیس بود که روز سه شنبه در واشنگتن بیان کرد. او برای دیدار همتای آمریکائی خود، رابرت گیتس به واشنگتن رفته بود. وی گفت:" سرهنگ قذافی هرقدر زودتر، امروز یا در آینده نزدیک، دریابد که بازی تمام شده، بهتر است". اینک هواپیماهای بی سر نشین آمریکائی و جت های جنگنده نیروی هوائی ایتالیا نیز به کمک ناتو آمده اند. ایتالیا تاکنون، تا حدود زیادی خود را از جنگ دور نگه داشته بود. پوتین، نخست وزیر روسیه، ناتو را متهم کرد که قصد دارد قذافی را به قتل برساند. گیتس وزیر دفاع آمریکا این ادعا را رد کرد و گفت  هماهنگ کردن حملات نظامی  از کاخ دولتی صورت می گرفته و بنابراین حمله به آن، حمله به " هدفی مشروع " بوده است.

فرستنده خبری انگلیس موسوم به اسکای گزارش داد که ناتو " در پی شکار قذافی است"  " با این هدف که او را حذف کند". روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت سیاستگران برجسته از کشورهای غربی از ناتو خواسته اند " قذافی را بعنوان هدفی که باید حذف گردد اعلام کند". این روزنامه می نویسد  حذف قذافی یگانه امکان برای تغییر وضعیت به بن بست رسیده کنونی  در لیبی است. ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، بار دیگر از آنچه ناتو در لیبی می کند انتقاد کرد و گفت آنچه صورت می گیرد بسیار فراتر از مصوبات قطعنامه 1973 است  و زیربنای لیبی را منهدم می کند.

پرزیدنت اوباما افزون بر حمایت نظامی از اپوزیسیون لیبی از طریق به میدان فرستادن هواپیماهای بی سر نشین، 18 میلیون دلار نیز به حساب شورای ملی دوران گذار، در بنغازی، فرستاده است. در واشنگتن گفته شد این پول باید برای هزینه های پزشگی ، خرید لباس های دفاعی و چادر به مصرف برسد. آمریکا در پایان ماه مارس اعلام کرد  بمحض آن که تولید نفت دوباره از سر گرفته شود از شورای دوران گذار نفت خواهد خرید. با این پول بنغازی می تواند اسلحه نیز خریداری کند.

یک نماینده شورای دوران گذار در بنغازی گفت وحید بوغائی گیس " وزیر نفت " در اواسط ماه آوریل اعلام کرد  خساراتی که در اثر جنگ به دستگاههای استخراج نفت وارد آمده اند در دست بررسی هستند. کنترل یک سوم تولید نفت لیبی در اختیار بنغازی است.

خالد  Kaim معاون وزیر خارجه لیبی، در آغاز هفته اظهار داشت نیروهای لیبی از مصراته عقب خواهند نشست تا رهبران قبائل بتوانند زد و خورد را به پایان برسانند. اگر این هدف تامین شود قبائل می توانند تا 60 هزار نفر را مسلح و بسیج کنند و کنترل مصراته را بدست گیرند. احتمالا  نارضایتی رهبران قبائل از هر دو طرف، دلائل اقتصادی دارد، زیرا این بندر مهم که برای تمام این منطقه حائز  اهمیت است قابل استفاده نیست.   برنارد ـ هنری لوی ، نویسنده فرانسوی، که از هواداران جدی اپوزیسیون لیبی است، بیانیه ای منتشر ساخته که گویا در آن 61 قبیله ساکن لیبی از قذافی خواسته اند از قدرت چشم بپوشد تا " وحدت کشور"  دوباره تامین گردد. خبرگزاری آلمان، از شرق لیبی گزارش داد که بیرون از بنغازی نارضایتی  از شورشیان که دوماه پس از آغاز شورش نیز پیشرفتی نکرده اند، گسترش می یابد .  یکی از ساکنان شهر بندری درنا،  که در بخش جهانگردی کار می کرده است، می گوید قیمت همه اجناس ترقی کرده است. هم اکنون گروه هائی شکل گرفته اند که شبها در برابر مخالفان قذافی دست به مقاومت می زنند.

اتحادیه آفریقا از آغاز هفته جاری در باره نقشه تازه ای برای صلح در لیبی مشغول مشاوره است و باردیگر از طرفین دعواخواسته است که فورا آتش بس اعلام کنند. عبدالطیف عبیدی، وزیرخارجه لیبی خواستار تشکیل اجلاس فوق العاده شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا و یافتن راهی برای متوقف ساختن " تجاوز نیروهای خارجی علیه قاره آفریقا " شده است.

 

با تشکر از آینده ما

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

تــصـــویــــر روز

تــصـــویــــر  روز