چه اسنادی اینجا منتشر شود!

سازمان دیده بان حقوق بشر ساعاتی پیش اسنادی را منتشر کرد که پرده از "همکاری‌های نزدیک" سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) و انگلیس (ام آی سیکس) با سازمان جاسوسی حکومت سابق لیبی به رهبری معمر قذافی برمی‌دارد.به گزارش وال استریت ژورنال این اسناد و مدارک در دفتر اداره اصلی امنیت خارجی در طرابلس کشف شده، و نشان می دهد سازمان جاسوسی آمریکا چند زندانی متهم به اقدامات تروریستی را به حکومت قذافی برگردانده و نیروهایش در زمان بازجویی از این افراد حضور داشتند.
ارتباط سیا با سازمان جاسوسی حکومت سابق لیبی تا به آنجا نزدیک بوده که سیا در سال ۲۰۰۴ تصمیم به "حضور دائم" در لیبی میگیرد. این اطلاعات بر طبق نامه استفان کیپس که در آن زمان نفر دوم سرویس مخفی سیا به رئیس سازمان اصلاعات حکومت معمر قذافی، موسی کووسا به دست آمده است. این نامه با جمله "موسی عزیز" شروع شده و با امضای دستی "استیو" به پایان رسیده است. در این نامه همچنین فرستادن دو مامور مخفی آمریکایی برای کمک به سازمان اطلاعات لیبی را نشان میدهد.
این همکاری ها بعد از رها کردن برنامه اتمی حکومت قذافی در سال ۲۰۰۳ شروع شده است و آمریکا در سال ۲۰۰۴ در یک اعلامیه رسمی بیان می دارد که: "آمریکا متقاعد شده است که لیبی برنامه اتمی اش را رها کرده و به ما در متوقف کردن کسانی که آمریکا در سراسر جهان مورد هدف دارد کمک می کند." 
سازمان دیده بان حقوق بشر آمریکا را به چشم پوشی از شکنجه متهم کرده است.

منبع

 

هیچ نظری موجود نیست:

تــصـــویــــر روز

تــصـــویــــر  روز