خط و نشان رهبر!

سایت آینده نوشت: شب گذشته شبكه بی بی سی فارسی در اقدامی كم‌سابقه در دوران فعالیت دو سه ساله خود، اقدام به پخش گزارشی جهت‌دار از زندگی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب پرداخت.

 هر چند ظاهراً با آگاهی مسئولان در آستانه پخش این گزارش امكان دسترسی به این شبكه در ایران ناممكن گردید، اما بررسی اقدام اخیر این شبكه، از تغییر مشی این شبكه درباره نظام جمهوری اسلامی و نیز اقدامات چندین ماهه در ارتباط با این فیلم حكایت دارد.

بی بی سی حتی در حوادث بعد از انتخابات نیز تلاش می‌كرد انتقادات خود به جمهوری اسلامی و حتی دولت را تا اندازه‌ای محدود نماید

فیلم مذكور كه با مدت طولانی تحقیق و دسترسی بالا به آرشیو صوتی و تصویری مرتبط با جمهوری اسلامی در كنار مصاحبه با مخالفین رهبر انقلاب از ابوالحسن بنی‌صدر تا فرزند شیخ علی تهرانی، مهدی خلجی، رجبعلی مزروعی و سراج‌الدین میردامادی تهیه شده، سعی زیادی در روایت جهت‌دار تاریخ جمهوری اسلامی دارد؛ به نوعی كه از ابتدای انقلاب، نظام را در مسیر سركوب مخالفین القا كرده و حتی انتخابات نخستین مجلس جمهوری اسلامی را توام با تقلب نمایش می‌دهد.

در این مستند از گروهک تروریستی مجاهدین خلق با احترام و به عنوان «مخالفین وضع موجود»! نام برده می‌شود و از شهدای حوادث تروریستی 7 تیر و 8 شهریور 1360 به عنوان كشته و مرگ یاد شده و هیچ‌گونه انتقادی به عاملان و آمران این حوادث كه بعدها توسط دولت‌های اروپایی به عنوان پناهنده سیاسی پذیرفته شدند، نمی‌شود.

رویكرد بی بی سی در تغییر جهت‌دار حقایق برای بزرگنمایی نقش برخی افراد در اداره كشور به حدی است كه در این گزارش، علاوه بر ادعای چند برابری درباره تعداد كاركنان بیت رهبری، نقش حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی كه صرفاً مسئولیت هماهنگی مراكز و مجامع مذهبی خارج از كشور مرتبط با نهاد رهبری را بر عهده دارد، به عنوان مرد اول سیاست خارجی نظام و بالاتر از وزیر خارجه و دكتر ولایتی بیان می‌شود یا آقای حسین محمدی كه عهده‌دار معاونت ارتباطات دفتر رهبری است، به عنوان مرد اول خبری نظام و تعیین كننده اخبار عنوان می‌گردد و سردار شیرازی، رییس دفتر نظامی فرماندهی كل قوا نیز به عنوان مرد اول نظامی كشور معرفی می‌گردد؛ در حالی كه این افراد صرفاً عهده‌دار مناصب محدودی می‌باشند.

از سوی دیگر یک‌طرفه بودن گزارش و عدم اشاره به بسیاری از حقایق متفاوت با جهت این گزارش، استفاده از برخی عبارات غیرحرفه‌ای و آشكار كردن موضع بی بی سی درباره نظام و رهبری كه تا پیش از این حتی در بحبوحه حوادث پس از انتخابات به این شكل آشكار نبود، نشان از چرخش محسوس یكی از سیاسی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین شبكه‌های تلویزیونی جهان دارد.

وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی هفته قبل خود مدعی شد: «درس انقلاب‌های متعدد كه در یک سال گذشته در جهان عرب رخ داده، در مورد ایران نیز صدق می‌كند»!

در حالی كه تا كنون بی بی سی نوعی احترام را در گزارش‌هایش در خصوص رهبر انقلاب رعایت می‌كرد، در این گزارش از این مرزها خارج شده و ادبیاتی متفاوت از قبل را به كار گرفته است كه نشان می‌دهد سیاست خارجی انگلستان و حتی غرب در حال چرخش محسوسی نسبت به ایران می‌باشد.

تكرار چندین باره این مضمون كه "آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تا پای جان در برابر مخالفانش خواهد ایستاد"، چه معنایی جز زمینه‌‌سازی برای برخورد سخت با نظام می‌تواند داشته باشد و نقش دولت انگلیس در این زمینه چیست؟

در حالی كه برخی منابع خبری طی روزهای اخیر از بازداشت برخی عناصر مرتبط با شبكه بی بی سی خبر داده‌اند، بررسی این گزارش كه قطعاً ماه‌ها كار تحقیقاتی، اطلاعاتی، تولیدی و رسانه‌ای پشت آن است و در آن از روش‌های عملیات روانی نیز بهره گرفته شده، در كنار توجه به اظهارات تند هفته قبل وزیر خارجه انگلستان نشان می‌دهد تصمیم‌گیری درباره چنین پروژه‌هایی و ساخت و پخش آنها، فراتر از این شبكه و در دولت انگلیس رخ داده است كه نیازمند بررسی عمیق مسئولان است.

منبع

 

هیچ نظری موجود نیست:

تــصـــویــــر روز

تــصـــویــــر  روز