شبکه های اجتماعی بر پایه وبنگاری-2

به نظر می رسد دوران شبکه های جمعی مانند فیس بوک یا مورد پیشرفته ترش توئیتر، آرام آرام پایان می یابد. شبکه هایی که بر مبنای خلاصه گرایی و عوام پسندی استوار شد. و از عمق خالی است. این شبکه ها، علیرغم استقبال شدید مخاطبان آن که چونان موجی بلند شد؛ از سوی فرهیختگان حمایت نمی شود.

اما شبکه اجتماعی بر پایی وبنگاری چیست؟

وقتی شما یک وبلاگ ساده داشته باشید؛ مسلما یادتان هست که در کنار ستون مطالبتان، یک ستون باز می کردید و پیوند وبلاگ دوستانتان را قرار می دادید. این ابتدای تولد شبکه ی اجتماعی وبنگاری است.

اما نوع کامل و امروزی آن این است که شما وقتی در وب می گردید و مطالبی را که مناسب اندیشه ی شما قرار دارد، می یابید؛ بیایید و دیگران را هم در لذت خواندن و یافتن آنها سهیم کنید. به این نحو که همان مطلب را در وبلاگ تان عینا نقل کنید، و فقط در پایان مطلب عنوان کنید که این نوشتار از فلان جا نقل شده است. و لینک صفحه ای را هم که از آن نقل کرده اید؛ قرار دهید.

در این گذاشتن لینک هم به اصل نوشتار احاله نکنید. بلکه به همان صفحه ای که خود شما آن خبر یا مطلب جالب را خوانده اید؛ لینک بدهید. چه بسا خود آن سایت یا وبلاگ هم از جایی دیگر نقل کرده باشد. اما شما از همان وبلاگی که خودتان آن را اول بار خوانده اید؛ منبع بگذارید.

و این می شود که یک مطلب خوب و مستند و دلپسند که شما را هم مجذوب کرده؛ در صدها وبلاگ دیگر بازنشر می شود؛ و دیگران هم که آن را می پسندند، آن را منتشر می کنند. و لینک یکی از صفحات وبلاگ شما هم در چندین وبلاگ دیگر گذاشته می شود. و این یعنی شبکه اجتماعی بر پای وبنگاری-2

به هیچ عنوان صرفه جویی نکنید. و نگویید «این مطلب که ده جای دیگر هم نقل شده است؛ برای چی وقت بگذارم باز هم نقلش کنم!؟» بدانید ایراد اینترنت این نیست که مطالب خوب ندارد. ایرادش این است که مطالب خوبش، بین هزاران آشغال گم می شود. پس همین که شما یک مطلب خوب را بازنشر می دهید؛ دارید قدرت آن مطلب را بصورت لگاریتمی زیاد می کنید. علاوه بر اینکه رابطه ی شما با دیگر وبلاگ ها بر اساس اندیشه و سلیقه ی شما تعریف می شود. یعنی همان لینکی که شما می گذارید؛ می شود تارهای نامرئی که دوستداران یک اندیشه را به هم پیوند می دهد؛ بدون آنکه خودتان بفهمید.

دوران سایتهایی مانند بالاترین گذشته است. دیگر جایی برای لینک گذاشتن مستقیم نیست. سایت بالاترین در زمان خودش؛ بسیار وزین بود. سایتی که باید آن را شبکه اجتماعی بر پایی وبنگاری-1 نامید.

نمونه ی ساده و نستبا مرتب شبکه اجتماعی بر پایه وبنگاری-2 را میتوانید در صفحات یک ماه اخیر رادیو اگر ببینید.

شبکه اجتماعی جدید؛ می تواند دنیا را تکان دهد.

 تا یکسال آینده قدرت آن را حس خواهید کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

تــصـــویــــر روز

تــصـــویــــر  روز