کلاهبرداران مونث

بنام خدا
آگهی جالبی به نظر میرسید: کار در منزل, هفته ای دویست هزار تومان.
این روزها صفحه آگهی های روزنامه ها, پر شده از آگهی های استخدام که چه بسا هیچ کاری در پشت آن وجود نداشته باشد. بارها شنیده ایم برخی از آگهی های درخواست منشی, در حقیقت پوششی است برای اغفال زنان و دختران جوان.
حال هم نگارنده با فریبنده یافتن اگهی مزبور بر آن شد شخصا تحقیقی در آن صورت دهد. برای همین به یکی از این شرکت ها مراجعه کردم. تعدادی زن و دختر جوان به قول خودشان یک هنرکده را در یک واحد آپارتمانی تاسیس کرده بودند. و در و دیوار را از جعبه های کادویی و عروسک و شمع, آراسته بودند.
با ورود متقاضی کار, قراردادی بین دو طرف امضا می شد که بنا بر آن, متقاضی کار, در ازای پانزده هزار تومان, آموزش ساخت مثلا جعبه را فرامیگرفت. و وی باید بعد از آن در مدت یک هفته, اولین کار خود را که بصورت آزمایشی ساخته میشد؛ برای کارفرما بیاورد. و اگر این کار خوب ساخت شده بود؛ به او کار داده می شود. و البته مسئول تشخیص این خوب بودن, خود کارفرماست.
بنا به این قرارداد که اتفاقا در یک نسخه تنظیم می شود و فقط کارفرما آن را در اختیار دارد؛ عملا متقاضی کار, حق هر گونه پیگیری را از خود سلب می کند. چرا که کارفرما هر نمونه ی آزمایشی را می تواند نامناسب تشخیص داده و از دادن کار به متقاضی خودداری کند.
پس هدف این شرکت ها چیست و برای چی آگهی برای استخدام میدهند؟
واضح است. اصلا کاری در میان نیست. این شرکت ها میخواهند همان پانزده هزار تومان را جمع کنند! آن ها در قبال یک آموزش ساده و بی ارزش, چند هزار تومانی میگیرند و وعده کار با درآمد نسبتا بالا را می دهند. و بعد از مراجعه تعدادی زیادی جوان بیکار, آنها را از خود می رانند.
کمی فکر کنید. اگر فرض کنیم روزی صد نفر به این شرکت مراجعه کنند؛ و از هر کدام پانزده هزار تومان اخذ شود, با یک حساب ساده این چند زن جوان در ماه حدود سی و هفت میلیون تومان درآمد دارند. از این میان حدود پانصد هزار تومان هم بخاطر اجاره آن آپارتمان کم کنید! سودای پر سودی است, نه؟
اگر این شرکت ها آگهی بدهند که به مراجعان, آموزش ساخت جعبه می دهند و فقط پانزده هزار تومان می گیرند؛ آیا کسی به آنها مراجعه می کند؟ اما وقتی وعده کاری با این درآمد را میدهند, همه حاضر می شوند حتی برای پرداخت این پول.
شاید فریب و کلاهبرداری در جامعه ی ما چندان کمیاب نباشد. اما کلاهبرداری از ضعیفترین اقشار جامعه, کسانیکه نیازمند ابتدایی ترین امکانات زندگی هستند, و حتی پانزده هزار تومان هم برایشان پول کمی نیست؛ کلاهبرداری کثیفی به نظر می آید.
چیدن دانه, از دهان مردمی که به شدت نیازمند آن هستند؛ تا نهایتا چند زن ودختر جوان خیال کنند راحت می توانند پولدار شوند! و این آنقدر بیشرمانه هست که آرزوی نابودی برای انان داشته باشیم. و در شرایطی که دادگاهی در این کشور وجود ندارد که با کلاهبرداران برخورد کند, دادگاه وجدان عمومی را برای اینان و هر حیله گر دیگری به پا کنیم. و با آگاه کردن همدیگر, به جنگ کلاهبرداران ریز و درشتی رویم که دور تا دورمان را گرفته اند.
----
شرکتی که نگارنده از آن تحقیق کرده است:
هنرکده باران مهر- شرکت با مسوولیت محدود به شماره ثبت 360041 - واقع در میدان شهدای تهران - تلفن: 33251884 -
محل آگهی: نیازمندیهای روزنامه همشهری

هیچ نظری موجود نیست:

تــصـــویــــر روز

تــصـــویــــر  روز