دکتر الله‌کرم - حاچ زیباکلام

مناظره حسين الله كرم و صادق زيبا كلام با موضوع "اصلاح طلبي ، اصولگرايي و افق هاي پيش رو " با حضور دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين در اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از قزوين ، درابتداي اين مناظره حسين الله كرم گفت: بحث اصول گرايي و اصلاح طلبي ر ابه معنا ومفهوم امروزي نمي پذيرم، بلكه معتقدم در جامعه ما بعد از انقلاب تا امروز با دوجريان اصولگرايي وغير اصول گرايي مواجه هستيم.

وي افزود: شايد كسي اسم غير اصولگرايي، تجديد نظر طلبي يااصلاح طلبي را انتخاب كند، اما بنده آماده هستم در پيرامون اين ديدگاه كه از ابتدا از دوران ماركسيسم شروع شده تا به امروز ديدگاه‌هاي مختلف را بررسي كنم، اما چون بحث ما در دوران انقلاب اسلامي است به همين موضوع بسنده مي كنم كه ازديدگاه بنده چيزي به اسم اصلاح طلبي در كشور ما خارج از اصول گرايي وجود ندارد واين چيزي كه بنام اصلاح طلبي هست درون اصول گرايي است وآنچه كه به به اسم اصولگرايي است درون اصلاح طلبي است وبنده مجموع اين مباحث را اصول گرايي مي دانم وجريان مقابل آن را غير اصول گرا نامگذاري مي كنم كه قابل تقسيم بندي است.

وي ادامه داد: از ديد گاه بنده شاخصه هاي اصول گرايي عدالت خواهي،استكبار ستيزي وبه مفهوم مشخص مخالفت جدي با سلطه گري آمريكا واشغال گري رژيم صهيونيستي است .شاخص سوم ولايت مداري است كه امروزه تحت عنوان مكتب امام(ره) مطرح است كه داراي سه شاخصه عقلانيت،معنويت وعدالت است.

الله كرم در ادامه با اشاره به اين‌كه چهارمين شاخصه اصول گرايي مستضعف گرايي است، گفت: من معتقدم دو گرايش از ابتدا تا به امروز در اصول گرايي وجود داشته و هر دو گرايش براساس كارآمدي وكارآمد سازي نظام اسلامي به دو گرايش تبديل شده است.اين دو گرايش فكري بر اساس توده گرايي وعدالت خواهي است كه معتقدند جريان توده گرا مي تواند سينرژي اجتماعي ايجاد كرده وحركت را به سرعت به سوي ايجاد عدالت در وجه اقتصادي،اجتماعي وسياسي پيش ببرد.

وي افزود: گرايش ديگر در درون اصول گرايي،در چهار چوب كارآمدي با مولفه هاي نخبه گرايي وسرمايه داري است كه معتقدند اگر امكانات كشور در دست نخبگان قرار گيرد ونخبگان كشور را به پيش ببرند جامعه را با خودشان حركت داده وپيش مي برند.بنابراين كارآمدي را در ايجاد وبه كار گيري اين دو عنصر مي دانند.

اين استاد دانشگاه درباره جريان غير اصولگرايي كه همان اصلاح طلبان هستند نيز تصريح كرد: بنده معتقدم كه سه شاخصه عمده آنها پذيرش بازار آزاد در اقتصاد،تنش زدايي در سياست خارجي ودموكراتيزه سازي حكومت در داخل كشور از محورهاي توجه اين جريان است.اگر بخواهيم ديدگاه اصول گرايي وغير اصولگرايي را در داخل جامعه خود ريشه يابي كنيم، بايد به سراغ بحثي تحت عنوان مشروعيت برويم واز نظر من موضوع مشروعيت اساس ومحل اختلاف بين دو جريان اصول گرايي وغير اصول گرايي است.

الله كرم در ادامه گفت:اساسا دوبرداشت از مشروعيت نظام سياسي وجود دارد،برداشت اول برداشت جامعه شناختي است كه اساسا به ماكس وبر ارتباط پيدا مي كند، وي مشروعيت سياسي را سنتي،كاريزماتيك،عقلاني وقانوني مي شمارد كه اين ديدگاه توسط برخي در كشورمان مطرح شد.

وي افزود: در ديدگاه جامعه شناختي "ماكس وبر"مشروعيت سياسي اين گونه تعريف شده است كه مشروعيت سياسي يعني هرآنچه كه مردم به آن باور دارند كه اگر اين نظريه را بپذيريم متاسفانه رژيم هاي فاشيستي وهيتلري را هم بايد بپذيريم؛ چراكه هيتلر با آراء ، پذيرش و اراده مردم به قدرت رسيد ومردم اورا باور داشتند حتي زماني كه سياست ها يي خشن (مثل داستان هلوكاست) را اجرا مي كرد، مردم هيچ وقت با او به ستيز ومخالفت بر نخواستند. يا وقتي معاويه به قدرت مي رسد،- چون مردم او را باور داشتند پس بايد حكومت اورا هم مشروع بدانند ؛ همچنين مطابق با اين ديدگاه،وقتي حضرت نوح در طول 950 سال توانست تعداد اندكي را به خود جذب كند، چون مردم باور وتمايلي نداشتند، پس بايد رسالت خود را ترك مي گفت.

وي تصريح كرد: مخالفت من با افرادي كه اين نظريه را در كشور ترويج كردند، بر اساس ديدگاه فلسفه سياسي و اخلاقي است.ما در اينجا مشروعيت را امري ذومراتب يا متشتت نمي دانيم، بلكه حكومت را يا مشروع يا غير مشروع مي گيريم و بدنبال درصد بندي بر اساس آرا مردم وافراد نيستيم، بنابراين در اين ديدگاه، ملاك، معيارهايي است كه تامين شده وحكومت بر اساس آن مشروعيت دارد؛ بنابراين ملاك ها ومعيارها هستند كه به حكومت ها مشروعيت مي دهند، در اينجا رضايت و راي مردم در كارآمدي نظام اثر بخش است، نه اينكه راي مردم نفي بشود.

الله كرم ادامه داد:وقتي مي گوييم هر چه مردم مي گويند وهر چه اراده مردم است ما اين جا دچار نسبي گرايي مي شويم، چونكه ممكن است ديدگاه مردم در طي ده سال ،به ديدگاه ديگري تبديل شود، بنابراين اين مورد سوء استفاده جريان هايي است كه با نسبي گرايي مي خواهند حكومت هاي الهي و ديني را بر اندازي كنند.

اين فعال سياسي همچنين تصريح كرد: به همين دليل مي گويم كه ما چيزي بنام اصلاح طلبي نداريم واين تجديد نظر طلبي است كه در ديدگاه جامعه شناختي معتقد است كه با اين نوع نسبي گرايي در رفتار مردم،نظام هايي مثل نظام هيتلر و فاشيستي را هم بايد پذيرفت، در حالي كه هيچ نظامي حاضر نيست ملاك ها ومعيار هاي خود را رد كند.

وي افزود: در موضوع نگاه جامعه شناختي جرياني موسوم به اصلاح طلب، نوعي تجديد نظر طلبي ونوعي پذيرش ديدگاه هاي ظالمانه هم وجود دارد، اما در نگاه و ديدگاه هاي فلسفه سياسي واخلاقي اين وجود ندارد.

در ادامه اين مناظره دكتر صادق زيبا كلام گفت: چيزي كه امروز به عنوان اصولگرايي درايران اسلامي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مطرح شده، اين است كه اساسا تفكري وجود داشته كه مي گويند اين اصطلاحات چپ وراست واصطلاحاتي كه در فرهنگ وترمنولوژي غرب هست، در ايران وجود ندارد ودرست نيست.در تقسيم بندي جامعه سياسي ما در ايران، چپ وراست به معناي رايج در غرب وجود ندارد و همه ما موحد،مسلمان و ولايت مدار و پيرو خط امام(ره) هستيم، اما واقع مطلب اين است كه اين تعابير چپ و راست واصول گرايي(به معناي محافظه كاري)هم ليبراليسم وهم اصلاح طلبي درنظام جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، كم وبيش به همان ميزاني كه در غرب وجود دارد.

وي افزود: بالاترين دليل اين است اصول گرايي امروزه به آن معنايي كه در فضاي سياسي كشور ما رايج هست در حقيقت كم وبيش از انتخابات تير 88 بوجود آمد وقبل ازآن رايحه خوش خدمت ،قبل ازآن محافظه كاران و قبل از آن مكتبي ها بودند و اگر دقيق تر نگاه كنيم، اصولگرايي از منظر جامعه شناسي سياسي ، همان محافظه كاري و جريان راست است ومحافظه كاري هم ترجمه دقيق از كانزرواتيسم علوم سياسي زبان انگليسي است كه به معناي چيزي را نگه داشتن است ومحافظه كاران واصولگرايان كساني هستند كه در مجموع خواهان ادامه وضع موجود هستند و با هرگونه تغيير وتحولي بخصوص اگر به قدرت آنها خدشه وارد كند، به شدت مخالف هستند.

وي تصريح كرد: اگر دقت كنيم اصولگرايان ايران واصولگرايان حاكم مهم ترين ويژگي آنها اين هست كه به شدت نگران از دست دادن قدرت هستند وحاضر نيستند هيچ كس را در قدرت شريك وسهيم نمايند.

وي به تحليل رفتار مسئولان ابتداي انقلاب پرداخت و گفت: با توجه به مشخصاتي كه اقاي دكتر الله كرم درمورد خصوصيت اصولگرايان مانندغرب ستيزي،استكبار ستيزي ، آمريكا ستيزي ،طرفداري از مستضعفان و ذوب در ولايت اشاره كردند، فرض كنيد به جاي اين‌كه ما در دهه 90 باشيم در دهه 60هستيم كدام گروه ها و جريانها در سال 60 مصداق تعريفات آقاي الله كرم هستتند چپ، و حزب جمهوري اسلامي و تمام اينها در حقيقت مصداق گفته هاي اقاي الله كرم هستند.

وي ادامه داد: سوال اين است آيا جريان چپ در دهه60 ذوب در ولايت نبود، آيا امريكا ستيز نبود، استكبار ستيز نبود، ظلم ستيز نبود؛ اساسا يكي از بزرگترين ايراداتي كه از نخست وزير دولت دهه 60 گرفته مي شود اين است كه دولت ايشان مقدار زيادي تمايلات سوسياليستي داشت واقتصادي كه ضد سرمايه داري وبانك جهاني بود.در واقع آنچه كه امروزه به عنوان تعريف اصول گرايي مي آورند مربوط به جريان چپ بود.

وي ادامه داد:در مقابل آنچه كه متقابلا به عنوان اصلاح طلبي شناخته مي شود ويژگي هايي است كه در منتقدين جريان چپ در دهه هاي 60،70 و80بود وامروزه هم وجود دارد.

وي افزود: در مقابل جناح چپ كه قدرت مطلق را در دهه 60 در دست داشتند وتفكراتش همان هايي بود كه آقاي الله كرم امروز در مورد اصولگرايان مي گويد ما جريانات سياسي داشتيم كه با تفكرات چپ همراه نبودند اينها خواهان آزادي مطبوعات، آزادي انتخابات،خواهان حاكميت قانون و آزادي انديشه بودند مثل جريان شبه ملي،جريان نهضت آزادي،ملي-مذهبي ها امروزه ما ديگر به آنها ملي-مذهبي ونهضت آزادي نمي گوييم، بلكه كلا به همه آنها اصلاح طلب مي گوييم.يعني وقتي كه شما نگاه مي كنيد مي بينيد كه اصلاح طلبان امروز 23 خرداد1390 وجرياني كه بنام اصلاح طلبي شناخته مي شود مشكل ودردش چيست؟؟آيا غير از اين است كه اصلاح طلبان آزادي انتخابات،آزادي مطبوعات،آزادي انديشه وازادي زندانيان سياسي را مي خواهند.ايا غير از اين است كه حاكميت قانون را مي خواهند.

وي افزود: اين ها تمام خواسته هاي اصلاح طلبان است همانطوري كه ما همين جريان اصول گرايي را در دهه 60 داشتيم، عين جريان اصلاح طلبي عين همين جريان اصلاح طلبي دهه 90 را در دهه 60 داشتيم منتها به آنها ليبرال،آمريكايي،نهضت آزادي،ملي-مذهبي و شبه ملي مي گفتيم، ولي خواست انها چه بود.نهضت آزادي،جبهه ملي،وجريانات ملي گرا در دهه 60 چه خاسته هايي داشتند به غلط يا درست بودن آنها كاري ندارم، مي خواهم بگويم كه خواست آنها امروزه در اصلاح طلبي وجود دارد.

زيبا كلام افزود: بنابراين اين عناوين اختراع جمهوري اسلامي نيست و در تمام جوامع مثل تركيه،پاكستان،مصر و در همه جوامع كساني هستند كه براي حفظ جريانات خود خود تلاش مي كنند ودر برابر جرياناتي كه خواهان حذف انها هستند، از خود مقاومت نشان مي دهند؛ اين جريانات در بعضي مواقع اسم انها اصلاحات، ليبراليسم، در يك مقطع راست،محافظه كار و در يك مقطع هم چپ مي گفتيم.مهم بر چسب ها نيست، مهم ويژگي هاي سياسي آنهاست كه جريانات مختلف سياسي دارند.

حسين الله كرم در ادامه به بررسي تفكرات افرادي مثل سروش ، بشيريه و ساير افراد همفكر در اين زمينه پرداخت و گفت: سروش دين را فربه تر از ايدئولوژي معرفي كرده و حكومت ديني را بلاموضوع وبلا موجود معرفي مي كند،آقاي بشيريه علل گذار دموكراسي در موج سوم را مطرح مي كند، بحث سلطانيزم توسط حجاريان واكبر گنجي وديدگاه آخر هم، ديدگاهي است كه توسط برخي تحت عنوان ظهور نزديك است مطرح مي شود.

الله كرم افزود: اين چهارديدگاه،ديدگاه هايي هستند كه در چهار چوب جريان غير اصولگرايي يا تجديد نظرطلبي قرار دارد و من برخي را به هيچ وجه داخل در جريان اصولگرايي نمي دانم وآن را جز جريان غير اصولگرا مي دانم.

الله كرم در توضيح اين چهار ديدگاه گفت: سروش دين را فربه تر از ايدئولوژي معرفي مي كند وحكومت ديني را بلاموضوع وبلا موجود معرفي مي كند.در توضيح اين نظريه بايد بگويم كه عمدتا سه تعريف وتفسير گوناگون از ايدئولوژي وجود دارد كه اولين و دومين تعريف مورد توجه آقاي سروش و دوستانش است. اين تفسير كه تفسير جامعه شناختي است، ايدئولوژي را وسيله اي براي تقليد تنش‌هاي رواني جوامع انساني مي داند، بنده معتقدم كه تفسير ديگري از ايدئولوژي بنام تفسير معرفت شناسانه وجود دارد كه ايدئولوژي را به عنوان وسيله‌اي براي حقيقت مي داند از اين رو ديدگاه آقاي سروش را به نقد مي كشم ومعتقدم كه وي به ديدگاه معرفت شناسانه ايدئولوژي توجه ندارد.

الله كرم توضيح داد:بحث ديگري از سروش هست كه مي گويد جامعه بايد اول از دين و بعد از ايدئولوژي (كه بخش عمده اش همان دين است) مبرا باشد كه من معتقدم تنها اموات بايد از ايدئولوژي مبرا باشند و مبرا هستند. به هر حال ديدگاه اينها عمدتا مبتني بر ديدگاه "ريمون هارن" است.

وي ادامه داد:آقاي حجاريان،نظام سلطاني را مطرح مي كند كه اين نظلام سلطاني قبلا توسط هوشنگ شهابي وآلفرد استفان مطرح شده است كه برگرفته از كتاب اقتصاد وجامعه ماكس وبر است كه اينها معتقدند نظريه و نظام هاي سلطاني مبتني بر رتق وفتق امور از طريق ديدگاه هاي فردي وشخصي است در حالي كه نظام هاي مبتني بر سنت ونظام پادشاهي بر اساس قواعد ومقررات جامعه است، يعني هرگز يك پادشاه مطلقه نمي تواند مالكيت خصوصي را نقد كند .

الله كرم گفت:نقد بنده اين است كه اولا كتاب مورد استفاده آنها تحت عنوان گذار به دموكراسي ومسائل تحكيم آن كه توسط آلفرد استفان در سال 96 نوشته شده 17 سال پس از وقوع انقلاب اسلامي است.اگر نظام جمهوري اسلامي سلطاني بود وبر پايه هاي سلطانيزم حركت مي كرد، آنها اين مسئله را در كتاب خود مي آوردند، در حالي كه آنها در كتاب خود فقط ديدگاه محمد رضا پهلوي را آورده اند كه نشانگر اين است كه جريان به اصطلاح اصلاح طلب يا از نظر بنده جريان غير اصولگرا يا تئوري ها را نمي فهمد يا كه در راستاي منافع گروهي وشخصي خودشان بحث مي كنند.

وي افزود: موضوع آخر، موضوع افرادي است كه بنده آن را در تقسيم بندي خودم جزو جريان هاي غير اصولگرا نام گذاري مي كنم، او معتقد است در وضعيت كنوني ما شاهد جامعه اي هستيم كه در آن "ظهور صغري" صورت گرفته است و در ظهور صغري نيازي به اطاعت از ولي فقيه نيست،چرا كه انسان صاف وزلال، ماذون از امام زمان است.

الله كرم در ادامه گفت: به نظر من ريشه عقيده آنها به ديدگاه شريعتي بر مي گردد، شريعتي در باب معرفت ديني گرچه ديدگاه معرفت ديني را مي پذيرد، ولي مي دانيد كه از لحاظ سياسي،ديدگاه ولايت سياسي امام زمان را مي پذيرد ودر مقابل مخالفين خود مي گويد كه بايد از فرزند امام حسن عسكري(ع) باشد تا استعمارگران يك فرد پاچه ورماليده را به ما قالب نكنند وبحث خود را در اينجا مي پذيرد، اما در نامه اي به پدرش مي نويسد و مي گويد كه اسلام آينده،اسلام آخوند ها نيست، بلكه اسلام ماسيونهاست؛ در اين نگاه او جزو جريان هاي منهاي روحانيت قرار مي‌گيرد وطرحي كه مي دهد اسلام آريايي است.

الله‌كرم افزود: اگر افرادي در انتخابات سال‌هاي 84و88 از آقاي احمدي‌نژاد حمايت كردند دفاع آن‌ها به معناي دفاع از مكتب ايراني نبوده و نيست.

وي ادامه داد: در غيبت كبري،هم در ديدگاه سنتي وهم در ديدگاه بازرگان وغير روشنفكران سنت گراي ديني مي بينيم كه آنها هم قبول دارند كه روحانيت بايد در جايگاه ديني خود در اسلام باشد، بنابراين به قول آيت الله مصباح ما اگر در دوران ظهور صغري هم باشيم، همچنان مانند دوران اهل بيت نيازمند به روحانيت به عنوان طبيب از ديدگاه امام براي هدايت هستيم.

دكتر زيبا كلام در ادامه با اشاره به سخنان الله كرم گفت: آقاي الله كرم مسائل ونكات زيادي را گفتند واز آقايان سروش ،بشيريه سعيد حجاريان، ، هانري كربن،از نواب اربعه، فلسفه سياسي و… حرف زدند، ولي ببينيد همان طوري كه استالين معتقد بود كه هركس با ما نيست دشمن ما هست، آقاي الله كرم هم منظور كلي شان اين بود كه هركس با ما نيست اصولگرا نيست، تمام شد و رفت. حالا اين تركيب مي تواند شامل هر كس باشد كه چون با اينها نيست پس اصولگرا هم نيست.

زيبا كلام افزود: من به عنوان يك مشاهده گر،به روايت وداستان جريان‌اخير به شكل ديگري نگاه مي كنم، آقاي دكتر الله كرم طوري صحبت مي كند كه گويي آنها يك جريان برانداز هستند ومي خواهند اسلام ،نظام وحكومت ديني، ولايت فقيه وروحانيت را تهديد كنند، اين مطلبي كه ايشان مي گويند براي من مطلب جديدي نيست ودر اين گونه مسائل ،سنخ همفكران آقاي الله كرم طي اين 32 سال هر موقع خواستند كسي را بكوبند دقيقا همين سخنان را مطرح كرده وگفتند مي خواهند اسلام بدون روحانيت داشته باشند،مي خواهند دين را از سياست جدا كنند، مي‌خواهند اسلام امريكايي را حاكم كنند و غيره.

وي با تاكيد بر اين‌كه«نمي‌خواهم از رحيم‌مشايي و احمدي‌نژاد دفاع كنم» در عين حال گفت:معتقدم بايد از چيز ديگري دفاع كرد وآن حق آزادي بيان،حق آزادي انديشه است. آقاي الله‌كرم، وقتي صداي ديگران را در نطفه خفه كردند معترض بودم.هر كس ديگري را هم كه بخواهند صدايش را در نطفه خفه كنند، معترض خواهم بود.

وي با اشاره به حرف هايي كه به برخي از افراد دولت نسبت داده مي شود گفت: باز تكليف من به لحاظ عقيده، تكليف روشني است، شما اگر به دانشكاه تهران بياييد واز دانشجويان من بپرسيد كه آيا آقاي دكتر زيبا كلام عيد نوروز را به شما تبريك مي گويد يا نه يك دانشجو هم پيدا نمي كنيد كه بگويد آقاي دكتر زيبا كلام عيد نوروز را تبريك مي گويد.مي دانيد چرا؟ چون من آن را خيلي قبول ندارم، از نظر من عيد، دو عيد قربان وعيد فطر هست همان دو عيدي كه رسول الله جشن گرفته وبزرگ دانسته است.

زيبا كلام افزود: شما به صورت تيغ انداخته من نگاه نكنيد من يك موي محمد بن عبدالله را به صد تا كوروش، داريوش، خشايار و گذشته ايران، تخت جمشيد وپرسپوليس نمي‌دهم. من تكليفم با عقايد وافكارم روشن است، ولي كساني كه تا ديروز متحد اين جريان بودند به نظر من بايد به مردم توضيح بدهند، بايد به مردم بگويند كه چرا حمايت مي‌كرديم و دلايل‌مان چه بود و امروز چرا حمايت نمي‌كنيم. بعد هم ما بايد از لحاظ توسعه سياسي به يك جايي برسيم كه ظرفيت تحمل منتقد را در جامعه داشته باشيم.عزيزان من، من اگر بگويم امريكا شما مي‌گوييد مزدور، خائن، اگر بگويم اروپا مي‌گوييد توغرب‌زده هستي، اما آيا در تركيه، هند، ژاپن، برزيل، آرژانتين اين‌ها كه براي‌مان قابل قبول هستند، آيا در اين جوامع هم منتقد فردي منحرف، فتنه‌جو، آمريكايي و يا فردي كه منافع وامنيت ملي را به خطر مي‌اندازد، معرفي مي‌كنند؟

به گزارش ايسنا، صادق زيباكلام در ادامه، به فيلم و سي دي ظهور نزديك است اشاره كرد و گفت: اين سي دي دوماه قبل از عيد 89 بيرون آمد و آيت‌الله سيستاني در نجف به اين فيلم اعتراض كرد، ولي در ايران هيچ كس چيزي نگفت، ولي وقتي برخي جريانات سياسي بوجود آمد، گفتند اين20 نفر را در اين باره دستگير كرده‌ايم.

چرا سي دي ظهور در دعواي سياسي ارديبهشت ماه برجسته و طرح مي‌گردد؟

در ادامه الله‌كرم با تاكيد بر اين‌كه دانشگاه يك مكان علمي است و مباني نظري و تئوري بايد علمي و دانشگاهي باشد و از شعار پرهيز شود، گفت: آقاي زيباكلام شعاري بحث مي‌كند و مي‌خواهد همه را با يك ابزار تعبير و تفسير كند، من به مباني تكيه دارم و از شعار دوري مي‌كنم. در فضاي دانشگاهي كف و سوت اثر ندارد و مسائل بايد علمي و كارشناسي حل و فصل شود.

وي با اشاره به اين‌كه در آينده و با دو ديدگاه علمي سر و كار خواهيم داشت، خاطرنشان كرد: يك ديدگاه در چگونگي گذار به دموكراسي از ديدگاه هانتينگتون است و جريان اصولگرا و غير اصولگرا در همين چارچوب حركت خواهند كرد.

وي به تجربه حكومت فرانكو در اسپانيا اشاره كرد و گفت: بعد از وي خوان كارلوس با هدف تعامل با نخبگان حكومت اسپانيا را دموكراتيزه كرد و به اعتقاد من جريان اصلاحات هم در همين راستا حركت مي‌كند، همچنين جريان غير اصولگرا همين روال را طي مي‌كند.

وي افزود: دومين ديدگاه در مكتب هانتينگتون جابجايي در حكومت‌هاست، در اين جريان كه در كشورهاي لهستان و چك اتفاق افتاد آمدند، با دولت‌هاي اقتدارگرا و توتاليتر مذاكره كردند و اين حالت در برخي كشورهاي اروپاي شرقي اتفاق افتاد، گفتند انتخابات آزاد برگزار شود، ولي در صورتي پيروزي احزاب مخالف شما حاكمان قبلي در امان خواهند بود.

الله كرم به حوادث سال 78 اشاره كرد و گفت: در اين سال به دنبال اسپانيزه كردن ايران هستيم كه با شعار جامعه مدني از طريق اصلاح طلبان و يا بهتر بگويم غير اصولگرايان دنبال مي‌شود و هدف اين بود كه از طريق انتخابات آزاد حكومت را جابجا كنند.

وي با اشاره به حوادث سال 88 گفت: غير اصولگرايان سال‌ها تلاش مي‌كردند تا بگويند اينهايي كه به زندان رفتند مجرم هستند. چطور ممكن است اين‌ها 8ماه كشور را با مشكلات داخلي و خارجي مواجه كردند چطور اين جرم نيست.

وي به ديگاه بناپارتيسم به عنوان يك نظريه سياسي اشاره كرد و گفت: اين ديدگاه براي جرياني خاص مصداق دارد؛ در سال 78 جرياني كه درصدد اسپانيزه كردن ايران بود كه برگرفته از ديدگاه هانتينگتون است و در ايام دهه80 به فكر جابجاي بودند، همانطوري كه در كشورهاي چك و مجارستان اتفاق افتاد و امروز دوباره به دوران خوان كارلوس رجوع مي‌كنند.

وي با تصريح اين‌كه ديدگاه برخي گرايش به نظر بناپارتيسم است، افزود: براساس اين ديدگاه وقتي اصولگرا و غير اصولگرا نتوانند بر هم غلبه كنند، فردي از راه مي‌رسد و آرا را در شيوه بناپارتيسم به خودش منتقل مي‌كند. بناپارتيسم همواره به دنبال حركت قطبي در جامعه است و هميشه مي‌گويد ما پاسخگو هستيم.

وي آينده رقابتي سياسي كشور را در چارچوب رقابت سه گروه بيان كرد و گفت: در آينده سه جريان عدالت‌خواه به رهبري احمدي‌نژاد، اصولگراي سنتي به رهبري آقاي عسگراولادي و لاريجاني و اصولگراي اصلاح طلب به رهبري آقاي قاليباف فعال خواهد بود.

در ادامه اين نشست صادق زيباكلام با طرح اين سوال كه جامعه ايران به كدام سو مي‌رود، گفت: معتقدم بعد از انتخابات 22خرداد سال 88، جريان اصلاح‌طلب ديگر جريان تاثيرگذاري نيست و نخواهد بود.

وي با تصريح اين‌كه آينده ايران در كوتاه مدت در دست جريان اصولگرا خواهد بود، گفت: تعيين تكليف جهت گيري‌هاي سياسي ايران در كوتاه مدت به دست اصولگرايان خواهد بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه اصلاح طلبان بايد در انتخابات حضور داشته باشند، گفت: اگر حتي يك نماينده اصلاح طلب در مجلس آتي حضور داشته باشد بهتر است از اين‌كه همه كرسي‌ها در دست گروهاي اصولگرا قرار بگيرد.

زيباكلام با بيان اين‌كه مسير دموكراسي مسير پردردي است، خاطرنشان كرد: در اروپايي كه از سال 1400 رنسانس را تجربه كرده در سال 1900 فاشيست‌ها به قدرت مي‌رسند، بنابراين نمي‌شود ره صد ساله را يك شبه رفت.

وي با اشاره به اين‌كه در دموكراسي از كشورهاي هند و تركيه 50 تا 100 سال عقب هستيم، گفت: ولي بايد به اين سمت حركت كنيم.

حسين الله‌كرم در پاسخ به اين سوال كه چرا اخبار رسانه‌هاي ايران با جهان تفاوت‌هاي اساسي دارد، گفت: بيش از 96 درصد رسانه‌هاي جهان در دست صهيونيست‌هاست؛ اگر كشور ما هم در همين چارچوب حركت كند، حرفي براي گفتن نخواهد داشت؛ رسانه‌هاي صهيونيستي اخبار بحرين را پوشش نمي‌دهند و در مقابل اخبار سوريه را به شدت پوشش مي‌دهند؛ در بحرين كه پايگاه پنجم نيروي دريايي آمريكاست و اهميت زيادي براي آمريكائي‌ها دارد براي دفاع از پايگاه خود به شكل دوگانه عمل مي‌كنند.

الله‌كرم در بخش ديگر اين مناظره در پاسخ به پرسشي كه مدعي «دخالت‌ سپاه و بسيج در امور سياسي كشور بود» گفت: كشورهايي مثل آمريكا و اسرائيل از عنصر مقاومت وحشت دارند. آن‌ها مي‌خواهند قدرت سپاه و بسيج به عنوان حاميان مقاومت كاهش يابد. بنابراين آن‌ها در ابعاد سياسي، فرهنگي و اقتصادي خواهان كاهش قدرت سپاه پاسداران هستند.

وي به قدرت سپاه و حزب‌الله و حماس در منطقه اشاره كرد و گفت: نه تنها در بحث نظامي و سياسي، قدرت سپاه و حزب الله كاهش نيافته بلكه در ابعاد ديگري مثل اقتصادي نيز ارتقاء يافته است. به نظر من آمريكائي‌ها در تنها جايي كه مقاومت را حذف كردند و موفق شدند افغانستان است ولي در ساير كشورهاي منطقه اين اتفاق نيفتاده است.

در ادامه زيباكلام با اشاره به وضعيت موجود جامعه و مقايسه آن با تركيه، مالزي و ساير كشورهاي اسلامي گفت: آيا اسلام در كشورهايي مانند تركيه و مالزي بيشتر رعايت مي‌شود يا در جمهوري اسلامي ايران؟

وي گفت: به طور يقين مي‌گويم كه در اين كشورها بيشتر از ايران، اسلام و قوانين اسلامي مورد توجه قرار مي‌گيرد و اين را مي‌توانيد از كساني كه به اين كشورها سفر كرده‌اند بپرسيد.

در ادامه مناظره حسين الله‌كرم با اشاره به سخنان زيباكلام گفت: در موضوع ديدگاه جامعه شناختي مشروعيت نظام به آرا مردم بستگي ندارد بلكه كارآمدي يك نظام به آرا مردم بستگي دارد.

الله‌كرم گفت: در خواست بنده از آقاي زيباكلام و بقيه دوستان اين است كه حرف‌هاي خودشان را در چارچوب علم سياست بزنند نه اين‌كه مثل افراد سياست‌مدار بحث كنند و همه شما مي‌دانيد كه بحث سياسي ربطي به علم سياست ندارد و اين گونه نيست كه برويم و ببينيم مردم آن‌جا چگونه زندگي مي‌كنند و ما هم مثل آنها زندگي كنيم، اصلا اين نيست و آن چيزي كه در تركيه، مالزي و ساير كشورهاي اسلامي وجود دارد با آن چيزي كه در ايران وجود دارد متفاوت است بحث اجتماعي و علوم انساني بحث فيزيك نيست كه قوانين آن در همه جا ثابت باشد.

حسين الله‌كرم نهضت‌هاي منطقه را ناشي از ايران و انقلاب اسلامي دانست و گفت: اين انقلاب‌ها ناشي از كارآمدي نظام جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

تــصـــویــــر روز

تــصـــویــــر  روز